Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici

INTERVIU: Lucian Sonea: Trebuie sa profitam ca Romania este ideal plasata geopolitic

Tags: marketing, interviu marketingportal.ro, lucian sonea, ferrari, relatia cu clientii, despre marketing

"Eu cred ca cel mai mult romanii au nevoie de modele, de repere, de povesti de succes si de lucruri care sa-i traga in sus si sa le dea curaj si motivatia de a face lucrurile bine si de a reusi prin fortele proprii si prin munca" Lucian Sonea, cu experienta de 2 ani de zile in postul de director de marketing la Ferrari Romania.
Romania, desi plasata ideal geopolitic, nu si-a fructificat inca oportunitatile de dezvoltare. Merita investit in continuare pe o astfel de piata?  

Cred ca in Romania nu se investeste destul in sectorul industrial si in productie. O problema pe care eu am identificat-o la antreprenorii romani este viziunea pe termen scurt prin care isi construiesc planurile de afaceri. 
In domeniul serviciilor nu te poti extinde foarte mult si majoritatea furnizorilor de servicii nu ies, sau o fac rar, de pe teritoriul Romaniei. Ori piata se dezvolta într-un ritm relativ lent, fiind condusa de cresterea economica reala. 

Daca in sectorul imobiliar poti reusi un «one-shot» printr-un concurs de circumstante, intr-o intreprindere de productie ai nevoie de o viziune pe cel putin 5 ani, dar in acest fel poti construi o afacere de succes din toate punctele de vedere (economic – profit ; social - crearea de locuri de munca etc) cu expunere internationala (data fiind pozitia Romaniei, te poti extinde usor atat catre Turcia, Orientul Apropiat, fosta URSS, dar si cu usurinta catre Europa Centrala sau de Vest). 

Un potential important il are turismul, dar acesta trebuie abordat si el cu o viziune pe termen lung, cu o gestiune a relatiei cu clientii care sa-i faca pe turisti sa revina cu placere intr-un viitor apropiat si sa transmita mai departe mesajul de prietenie si primirea deosebita care le-a fost facuta. Franta este prima destinatie turistica din lume si eu cred ca avem multe de invatat de la ei.

Cum este in Franta? Ne puteti face o paralela intre cele doua tari?

Nu cred ca ar trebui sa comparam incomparabilul. Intre cele doua tari sunt diferente mari atat la nivel macro-social (cultura, religia, infrastructura si economia), dar si la nivel micro-social (relatiile interpersonale, modul de functionare al intreprinderilor si relatiile de afaceri in sens larg). 

Franta a fost tot timpul un model pentru Romania si pentru romani (inca de la generatia pasoptista), dar si mult timp dupa aceea. Poate avem tendinta sa uitam ca Anghel Saligny, Henri Coanda, Grigore Antipa, Victor Babes, George Enescu, Clara Haskil, Constantin Brancusi, Traian Vuia, Marta Bibescu, Emil Cioran, Eugen Ionescu, Nicolae Titulescu si atâtia altii au realizat inventii brevetate, au compus sau scris opere de rezonanta internationala in Franta. Celebrul Palace de pe Coasta de Azur, Le Negresco, a fost construit si inaugurat de Henri Alexandru Negrescu, un antreprenor de geniu din sectorul luxului si hotelurilor, nascut in Romania. 

Diferenta dintre viziunea franceza si cea romaneasca cred ca o face cuvantul «achevé». Acest concept a fost descris inca de acum 100 de ani de Dumitru Draghicescu, primul roman doctor in sociologie la Sorbona, sub indrumarea lui Emile Durkheim. Termenul  «achevé» inseamna desavarsit, incheiat, complet, realizat 100%. Din pacate, multe proiecte in Romania nu sunt incheiate, sunt facute pe jumatate sau abandonate pe parcurs. 

Asa cum spuneti, Romania este plasata ideal din punct de vedere geopolitic si acest atu ar trebui exploatat mai bine. La infrastructura, care este motorul economiei, intr-o abordare comparativa, Franta metropolitana are 11 392 km de autostrazi (pentru o suprafata de 574 k km²) iar Romania are putin peste 500 km de autostrazi pentru 237 K km ²). In al doilea rand, avem nevoie de educatie si de a forma noi elite, ingineri, doctori, antreprenori, manageri. Toate aceste profesii sunt transmise in Franta prin Les Grandes Ecoles (Les Ponts et Chaussées, Haute Ecole de Commerce, Ecole Normale Supérieure, Ecole Polytechnique etc). Un alt termen pe care il apreciez este notiunea « les règles de l’art », care semnifica modul exemplar in care s-a realizat un proiect.

Ce mesaj ati transmite managerilor sau antreprenorilor romani? 

Daca privim ultimul Global Competitiveness Report, Romania se afla pe locul 141 din 144 la cooperarea in relatiile angajator/angajat. Relatiile interpersonale dintre angajator si angajat sunt punctul care ar trebui ameliorat cel mai mult in Romania, pentru ca productivitatea si eficienta intreprinderii sa nu aiba de suferit. 

In Romania inca intalnim manageri care cred ca dand cu pumnul in masa isi impun personalitatea si vor fi ascultati, insa efectul este invers, prin impunerea punctului propriu de vedere si falsa autoritate ei isi pierd credibilitatea si increderea angajatilor. Un bun manager este acela care reuseste sa puna in valoare si sa foloseasca cu inteligenta calitatile angajatilor acolo unde acestia sunt eficienti, ii motiveaza si ii pastreaza astfel pe termen lung. Un manager trebuie sa inteleaga ca angajatii ii creeaza valoare si reprezinta imaginea companiei in exterior. Problemele de management din Romania isi au sursa in faptul ca o parte din managerii actuali nu au urcat progresiv in pozitia de leader prin etape firesti de competente si posturi intermediare, ci au ajuns acolo printr-un concurs de circumstante. In cazul unui pilot de linie, pentru a ajunge sa piloteze o aeronava comerciala, trebuie obligatoriu sa piloteze avioanele categoriilor inferioare, si sa aiba notiuni avansate de mecanica, logistica, gestiunea globala a aeronavei, psihologie, meteo, pentru a se forma si a intelege toate aspectele profesiunii sale. 

De asemenea, opinia mea este ca unii manageri ar face bine sa acorde mai multa atentie problemelor importante, sa evite micile combinatii si sa priveasca pe termen lung. Sa investeasca in proiecte articulate coerent si in acord cu adevaratul potential sau cerere a pietei si sa se intereseze mai putin la propria imagine si aparenta. 

Aduceati aminte de sectorul turismului, cum gasiti gestiunea relatiei cu clientii in Romania in general ? 

Cred ca este un punct in care trebuie sa ne amelioram. In Romania am vazut personal cum unii clienti sunt tratati nedemn, as spune chiar ca niste cersetori. Nu conteaza pe ce segment de piata actionezi sau cine sunt acesti clienti, dar trebuie tratati in mod civilizat. Pentru a persevera in business, trebuie sa-ti tratezi un client ca si cum te vei mai intalni cu el si a doua oara. 

Cat de bine merg produsele puse sub umbrela marcilor de automobile sport, fie ca vorbim de haine, jucarii, cafenele? Care a fost cel mai trasnit produs care a fost vreodata promovat de un brand? 

In general marcile de automobile sportive sunt prezente in competitiile auto (ex. Mercedes, Porsche, Ferrari, Lotus, McLaren, Infinity etc). Competitiile reprezinta un important vector de imagine si fiecare echipa are un numar important de fani. De aceea s-au dezvoltat produsele adiacente, care se adreseaza pasionatilor. Pe de alta parte, brand-urile auto au dezvoltat si produse de lux, ce se adreseaza in principal clientilor posesori de automobile, care isi traiesc pasiunea pentru brand ca un stil de viata si acest lucru se regaseste atat in imbracaminte cat si in accesorii, jucarii sau alte detalii. Ca produse trasnite, as mentiona un costum de pilot de curse pentru copilasi de 2-3 ani sau un ansamblu de esapament folosit candva in Formula 1 si care costa cateva mii de euro. 
 
Aveti vreo statistica privind numarul de femei din Romania care si-au achizitionat un model de masina sport/lux ?

Nu pot sa va dau cifre, dar exista si femei pasionate de automobile si de modelele sport chiar in Romania. Sunt si femei pasionate de sporturile mecanice si de automobilele puternice ceea ce este un lucru absolut normal. De exemplu, Michèle Mouton din Franta a fost vicecampioana mondiala de raliuri, una din disciplinele cele mai dificile din lume. 
 
Am inteles ca sunteti implicat acum intr-o misiune interesanta de consultanta in marketing, in cadrul unei agentii de publicitate din Franta. De ce in Franta si nu in Romania ? 

In misiunea actuala intervin ca specialist in marketing, cu scopul de a crea valoare si a concepe noi idei de promovare si de diferentiere companiilor pe care le reprezentam. Este un proiect foarte interesant, pentru ca stimuleaza creativitea dar mai ales te indeamna a «inventa» modalitati noi, moderne de interactiune cu consumatorii. 
Marketing-ul este uneori interpretat gresit ca o modalitate de a forta mana consumatorilor si de a le vinde ceva de care ei efectiv nu au nevoie. Eu cred dimpotriva, ca marketing-ul aplicat cu metoda si inteligenta este un mare serviciu adus consumatorilor, care isi pot da mai bine seama de obisnuintele si modalitatile de consum si de felul in care si le pot inlocui sau ameliora in propriul interes. 
 
In Franta pentru ca detin dubla cetatenie (franceza-romana) si pentru ca este o sursa continua de inspiratie si de idei noi. 
 
Proiectul dumneavoastra cel mai recent care v-a facut mandru este...
 
Este proiectul Romania Ferrari Tour, prin care am adus in Romania mai multi proprietari de Ferrari din Europa si le-am aratat o « alta » Romanie. România pitoreascã, aceea a peisajelor superbe dar si a posibilitatilor de investitie si dezvoltare, care sunt inca numeroase. Iar in prezent lucrez la pregatirea unui proiect si mai mare, de anvergura internationala, prin care imi doresc sa promovez Romania si valorile sale mai putin cunoscute de cãtre publicul larg, in intreaga lume. 
 
Si proiectul pe care regretati ca nu l-ati facut… 

Nu pot vorbi de regrete, dar as fi vrut sa ma implic mai mult in campania impotriva accidentelor de circulatie si a insecuritatii rutiere. De aceea, unul din proiectele pe care le pregatesc se leaga de acest subiect, care este unul grav. Zilnic au loc tragedii pe drumurile din tara si pe langa aspectul emotional aceste accidente genereaza costuri de cateva miliarde de euro anual, platite in mod direct de catre contribuabilul roman (asigurari, politie, SMURD, spitalizare, invaliditate, zile de concediu medical, decese, drumuri blocate, intarzieri etc). Mai ales ca victimele accidentelor sunt in general oamenii activi din punct de vedere al eficientei sociale. Sunt convins ca, daca am construi autostrazi, s-ar reduce mult si costul insecuritatii rutiere (in afara de fluidizarea circulatiei, care este o necesitate), deci banii investiti initial s-ar amortiza pe termen scurt. In Romania trebuie facut mult mai mult decat instalarea unor panouri cu texte poetico-filosofice de genul Viata are prioritate. 
 
 
Autor: Simona Straton, Marketingportal


Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Cat de utila va este aceasta informatie?
Noteaza folosind stelele

Rating:


Nota: 5 din 5 - 1 vot.

Alte articole similare pentru fiecare cuvant


Comentarii 0 comentarii

Lasa un raspuns

Informatiile scrise aici sunt confidentiale.
Adresa de email data nu va fi publicata niciodata. De asemenea, toate informatiile furnizate nu vor fi partajate cu terte persoane.


Atentie! Pentru a activa formularul, trebuie sa raspundeti corect la intrebare!


Ultimele comentarii

0